7 Temmuz 2020 Salı

Yapılmayan her resim bir yaradır


Celia Paul çocukluğundan beri resim yapmaya meraklı ve yetenekliydi. 
 
Geçen sene çıkan otobiyografisinde* bunu çevresindeki doğanın güzelliğinin ona verdiği ilhama bağlıyordu. Ve resim yapmanın iç hayatını gözetim altında tutma ve denetlemeye yardımcı olmasına. 
 
Sanırım bundan kastı resim yapmanın ona kalabalıklar arasında tek başına, kendi iç dünyası ile baş başa kalmasına olanak sağlaması idi. 
 
Paul’un merakı yollandığı yatılı lisede de devam etti. Hatta orada kendisi gibi resme tutkun bir kızla tanışıp sıkı arkadaş olması ve bunun onda yarattığı kıskançlık ve rekabet duygusu ressam olma arzusunu daha da kamçıladı. 
 
Arkadaşının yaptığı resimler sanki onunkinden ustacaydı. On altı yaşında Noel tatili için eve döndüğünde Paul, kendini hummalı bir biçimde resim yapmaya verdi. Döndüğünde portfolyosunu resim öğretmeni Bayan Bailey’e gösterdi. Kadın resimlerden çok etkilendi. Arkadaşı ise bir resim bile tamamlamamıştı. Onun resim aşkı sönüyordu. 
 
Öğretmeni Bailey, Paul’un resimlerini Londra’nın ünlü güzel sanatlar akademisi Slade’e gönderdi. Kız mülakat için oraya gittiğinde resimlerine bakan profesör akademide hemen başlayabileceğini söyledi. Ama babası kızının ressam olmasını istemiyordu. Onu Paul’e akademide bir yer veren profesörün mektubu ikna etti. “Yapılmayan her resim kalpte açılan bir yaradır,” diye yazmıştı profesör. 
 
Şimdi altmış yaşında olan Paul akademiye başladı ve resimleri büyük paralara satılan ünlü bir ressam oldu. Tutkusu değişmeden devam ediyor. O kadar ki çocuğu olunca kendisi ayrı evde, kocası ile çocuğu ayrı evlerde oturdular. 
 
Bu hikâyeyi anlatmamın nedeni, insanın mutlu olabilmesinin en önemli koşullarından birinin sevdiği bir işi yapması olduğuna dair derin inancımdır. İnsan sadece sevdiği bir işte başarılı olabilir. Bunu kendi çocuklarımdan da biliyorum. 
 
Bir süre önce İstanbul’daki bir arkadaşımla konuşurken teenager oğlunun futboldan başka bir konuyla ilgilenmediğini öğrendim. Bundan pek memnun değildi. Ona çocuklarımla olan deneyimimden bahsettim. Hâli vakti yerindeydi. “Oğluna liseyi iyi bir derece ile bitirirsen seni İngiltere’de futbolla ilgili bir üniversiteye yollayacağım de bak nasıl çalışacak,” dedim. 
 
Galiba pek ikna olmadı. Gene de ona böyle bir üniversitenin linkini yolladım. Bu linki teenager kızı futbol delisi olan bir Rum arkadaşımdan almıştım. O, kızının arzusu ve yeteneği istikametinde yürümeye karar vermişti. 
 
Bazen çocuk kendi yeteneğini veya eğilimini kendi keşfeder ve bunu gösterir, bazen anne babaların ona yardımcı olması gerekir. İsteksiz çocuklarını kendi meslekleri veya şirketleri için yetişmeye itenler, onları neşesiz bir hayata mecbur ediyorlar. Herkes; sevgili, eş, arkadaş hayatımızdan düşebilir, kalıcı tek şey mesleğimizdir. Severek yaptığımız bir işimiz varsa her zaman tutunabileceğimiz bir şeye sahibiz. Sevmezsek affı olmayan bir cezaya mahkûm gibiyiz. İnsan sevmediği bir işte de başarılı olabilir ama mutlu olamaz. Çünkü hayatın onun için seçtiği istikametin ters yönüne yürümüştür. 
 
 * Celia Paul, Self-Portrait (Kendi Portrem)/Türkçesi yok.

www.diyaloggazetesi.com ==> OKU, YORUMLA ve PAYLAŞ
Diyalog Gazetesi

2020 - 2023


ZAMANSIZ YAZILAR

  • İçeriye kapatan kâinatın ürkütücü genişliği

    Uğuldayan rüzgârda, dinmeyecekmiş gibi kar yağıyor. * Güneş çoktan doğdu, ama bulutlar ışığının yere vurmasına izin vermiyor. Şehir yarı karanlık. Dünya fırtınadan ibaret şu an. Fırtına hapsediyor, diş ağrısının insanı ağzına hapsetmesi gibi. Sanki bütün varlık, soğ... DEVAMI>>

  • Yılan merdiveni

    Yüzmekten döndükten sonra bahçede duş alır, ıslak mayo ve havluları kurutmak için dallara asarım. Dün bir havluyu toplamak üzere elimi uzatmıştım ki omzuma ağır bir şey indi ve üstümden kayarak yere düştü. Bacağımın yanından bir yılanın süratle kıvrılarak kaybolduğunu gördüm. Bu, o kada... DEVAMI>>

  • Yaşlılık “büyük sekssizleşme” mi?

    Zadie Smith, İngiltere’nin çok ünlü yeni romancılarından biridir. Batı’da onun gibi yazarların roman yazmak dışında para kazanmaları için başka kapılar vardır: Film senaryosu yazmak, paralı konuşmalar yapmak ve yazı başına binlerce dolar ödeyen mecralara deneme, röportaj vesaire kaleme alma... DEVAMI>>

  • Kıbrıslı Türk'ün yeşille imtihanı

    Ozanköy Bir gün arabamla geçerken baktım ki Çatalköy-Ozanköy arasındaki asfaltın kenarına kaldırım döşeniyor. Sağlı sollu, geniş geniş kaldırımlar. Denize giderken kullandığım, çevresinde birkaç ev bulunan bu yolda pek kimse yürümez. Neden buraya kaldırım yapılıyordu? Kaldırım yolu daraltıyordu... DEVAMI>>

  • Günaydın bay saksağan

    Her sabah mutfak kapısının önündeki ağaçlardan birine iki saksağan gelir. Gelişlerini ötüşlerinden haber alırım. Bu saatlerde Limon’un mamasını mutfak kapısının yanındaki sekinin üstündeki tabağa koyduğumu biliyorlar. Hiçbir zaman mamasını bitirmediğini de. Bazen dut ağacında, bazen limonda, ba... DEVAMI>>

  • İlk matbaa neden kapandı?

    İbrahim Müteferrika’nın On Sekizinci Yüzyıl’da  İstanbul’a getirdiği matbaayı yobazların ve işlerini kaybetmekten korkan hattatların baskısıyla kapattığını sanıyordum, ama gerçek bunlardan bile acı imiş. Müteferrika (1674-1745) herhangi bir tepki ile karşılaşmamış ve basımevini zorla k... DEVAMI>>

  • Ben kapıdan çıkarken bir kelebek

    Ozanköy Ben kapıdan çıkmaya hazırlanırken bir kelebek içeri giriyor. Kedi, basamakta paspas gibi yatıyor. Birkaç gündür önüne koyduğum kuru mamayı yemeyerek beni ıslak mama vermem için zorlamaya çalışıyor. İşte. Beni görünce “ıslak” miyavlaması yapıp ayağa kalktı ve sırtını kamburlaşt... DEVAMI>>

.